The Use of Translation in Cognitive Linquisties Studies – Bc. Markéta Bečevová
Bc. Markéta Bečevová
Bachelor's thesis
The Use of Translation in Cognitive Linquisties Studies
The Use of Translation in Cognitive Linquisties Studies
Abstract:
Bakalářská práce pojednává o náhledu Kognitivní poetiky na literární analýzu a překlad. Kognitivní poetika se zaobírá především na proces čtení textu v kontextu kognitivních struktur, díky nimž lze lépe porozumět jazyku, aniž by došlo k vynechání jakéhokoli aspektu ovlivňujícího jeho tvorbu, jakým je například společensko-kulturní kontext, koncepty, formování konceptuální struktur, vliv lidského těla …moreAbstract:
The thesis discusses the Cognitive Poetics’ perspective on literary analysis, and translation. Its focus on the process of the reading of the text in to context of cognitive structures, is a gateway to understanding language without omitting any of the aspects that influence its creation, such as the socio-cultural context, concepts, forming conceptual structures, the influence of human body on the …more
Language used: English
Date on which the thesis was submitted / produced: 1. 6. 2016
Identifier:
https://is.muni.cz/th/o3job/
Thesis defence
- Date of defence: 13. 6. 2016
- Supervisor: Ph.D. Wei-lun Lu
- Reader: Mgr. et Mgr. Hana Mihai
Citation record
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasaryk University
Faculty of ArtsBachelor programme / field:
Philology / English Language and Literature
Theses on a related topic
-
DYNAMIC CONSTRUAL IN COGNITIVE LINGUISTICS: Cognitive simulations of movement as instances of mental imagery in fictive motion processing, an eye-tracking study
Alena Holubcová -
Komunistická rétorika před rokem 1989 a po něm (studie z kognitivní lingvistiky)
Kateřina Nohavová -
Slovesný vid ve výuce češtiny pro cizince - návrh aplikace metod kognitivní lingvistiky
Markéta DOSOUDILOVÁ -
Možnosti výchovného působení frazémů v hodinách českého jazyka na 2. stupni ZŠ pohledem kognitivní lingvistiky
Jitka Burdová -
Metonymie v české slovotvorbě z hlediska kognitivní lingvistiky
Zuzana NOVOTNÁ -
La formazione delle parole in due traduzioni italiane di "Alice in Wonderland"
Eszter Natália Prékopová -
Figurative Language in Alice’s Adventures in Wonderland and its Czech equivalents
Bára Kapičková