Jazykový obraz hněvu v češtině z hlediska diachronního – Mgr. Jana Zemanová, Ph.D.
Mgr. Jana Zemanová, Ph.D.
Doctoral thesis
Jazykový obraz hněvu v češtině z hlediska diachronního
Linguistic View of Anger in Czech from the Diachronic Perspective
Abstract:
Práce zkoumá, jaké lexémy sloužily v češtině k označení emoce hněvu v minulosti a současnosti, a snaží se odhalit a popsat jejich motivaci pojmenování. Sledujeme sémantickou stránku vybraných lexikálních jednotek od období staročeského až do doby dnešní češtiny a zjišťujeme, zda v dnešní češtině stále existují a v jaké podobě, zda se do současné češtiny dochoval i jejich emocionální význam apod. Analyzované …moreAbstract:
The work investigates which lexemes have served in Czech for denoting emotions of anger in the past and in the present, and tries to discover and describe their motivation of naming. We look at the semantic side of selected lexical units since the Old Czech era until present-day Czech and find out whether they still exist in present-day Czech and in what form, whether their emotional meaning has been …more
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 17. 3. 2014
Identifier:
https://is.muni.cz/th/s3lgu/
Thesis defence
- Date of defence: 13. 6. 2014
- Supervisor: PhDr. Helena Karlíková, CSc.
- Reader: prof. Dr. Ulrich Theißen, doc. PhDr. Marie Janečková, CSc.
Citation record
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasaryk University
Faculty of ArtsDoctoral programme / field:
Philology (4-years) / Czech Language
Theses on a related topic
-
Consumers’ Power on the Internet. How they Express their Anger and its Consequences on the Brand Image.
Diana Rilscaia -
Theory and Practice of a Translation of a Technical Text from the Field of Sensory Analysis of Wine
Marie Chmelinová -
A Case Study: Applying Conversation Analysis to the understanding of how to teach English to an 11-year-old Czech pupil suffering from ADHD
Simona KOUBOVÁ