Vliv preference intuice a racionality na školní prospěch – Mgr. Ondřej Pečený
Mgr. Ondřej Pečený
Master's thesis
Vliv preference intuice a racionality na školní prospěch
Preference for intuition or rationality and its influence on school results
Abstract:
Cílem studie bylo ověřit, zda preference kognitivního stylu – racionality a intuice má vliv na školní známky u vzorku 150 žáků ve věku 14-15 let. Dalšími oblastmi zájmu byly vliv preference kognitivního stylu na míru naděje a vliv na preferenci motivace k učení. V rámci studie se zkoumal i vztah mezi mírou naděje a školními známkami. V rámci studie byly využity dotazníkové metody Rational-Experiential …moreAbstract:
The aim of this study was to verify, if preference for rational or intuitive cognitive style has influence on school grades in sample of 150 respondents in age 14-15. Preference for intuition or rationality was examined in connection to hope and in connection to preference for motivation to learn. A relationship between hope and school grades was also examined. In study three self-report inventories …moreKeywords
kognitivní styl racionalita intuice školní známky naděje preference motivace k učení Rational-Experiential Inventory for Adolescents REI-A Children's Hope Scale CHS Preferenční motivační dotazník rationality intuition cognitive style school grades hope preference for motivation to learn Preference for motivation inventory
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 3. 5. 2013
Identifier:
https://is.muni.cz/th/b7yav/
Thesis defence
- Date of defence: 28. 5. 2013
- Supervisor: doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D.
Citation record
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasaryk University
Faculty of ArtsMaster programme / field:
Psychology / Psychology
Theses on a related topic
-
Motivace k pohybové aktivitě a sportovní preference u pedagogů mateřských škol
Petra KOBYLKOVÁ -
Strategie učení se jazyku a preference stylu učení se jazykům ve výuce anglického jazyka
Kateřina Hibšová -
Vliv diurnální preference na školní úspěšnost, motivaci a výkon v pozornostním testu u adolescentů
Veronika Malá -
Pohybová aktivita a sportovní preference žáků na základní škole v Lanškrouně
Daniel SKALICKÝ -
Vztah mezi hodnotovými preferencemi a dimenzemi motivace k výkonu
Denisa Patricie Bošanská -
Trends in Research of Cross-Cultural Differences in Holistic Versus Analytic Cognitive Style: A Systematic Review
Thuy Trang Hanová -
Kognitivní styl a jeho vliv na čtení mapy
Pavlína Knedlová -
The effect of selective attention and cognitive style on visual search on maps
Filip Jajcaj