Mgr. Matouš Jelínek, M.Phil.

Bachelor's thesis

Školní neúspěch romských dětí: kritická reflexe z intersekcionální perspektivy

Roma Children School Failure: Critical Reflection from the Intersectional Perspective
Abstract:
Tato bakalářská práce aplikuje intersekcionální perspektivu na téma školního neúspěchu romských dětí na českých školách. Nejprve je představen dominantní odborný diskurs zabývající se typickou školní kariérou Romů v českém vzdělávacím systému. Tento diskurs je založen především na teoriích o esencializovaných kulturních odlišnostech. Jedná se o teorie, které se ne vždy shodují s perspektivou sociální …more
Abstract:
This paper is focused on application the intersectional perspective to the theme of school failure of Roma children in the Czech schools. In the first instance is presented dominant expert discourse focused on typical school career of Romas in the Czech educational system. This discourse is principally based on theories about essencializated cultural differences. These are theories which in many cases …more
 
 
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 16. 5. 2011

Thesis defence

  • Date of defence: 8. 6. 2011
  • Supervisor: Mgr. et Mgr. Adéla Souralová, Ph.D.
  • Reader: Mgr. Eva Šlesingerová, Ph.D.

Citation record

Full text of thesis

Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:
  • světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií