Teorie filmu v kontextu ruského formalismu: od literární analýzy k filmovému plátnu – Bc. Daria Ignatenko
Bc. Daria Ignatenko
Bakalářská práce
Teorie filmu v kontextu ruského formalismu: od literární analýzy k filmovému plátnu
Film Theory in the Context of Russian Formalism: From Literary Analysis to the Movie Screen
Anotace:
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat metody ruské formální školy v kontextu filmové teorie. Text se zabývá klíčovými pojmy této školy, jako jsou ozvláštnění, literárnost, dichotomie fabule a syžetu, a jejich uplatněním při analýze filmového jazyka. Hlavní část práce nabízí přehled myšlenek a úvah ruských formalistů o filmovém umění, které byly shromážděny ve sborníku Poetika filmu. Za účelem demonstrace …víceAbstract:
The aim of this bachelor’s thesis is to explore the methods of the Russian formalist school in the context of film theory. The text addresses the key concepts of this school, such as defamiliarization, literariness, and the dichotomy between plot and fable, as well as their application in the analysis of film language. The main part of the thesis provides an overview of the ideas and reflections of …víceKlíčová slova
ruský formalismus filmová teorie ozvláštnění fabule a syžet Viktor Šklovskij Boris Eichenbaum Poetika kino sovětská montážní škola Sergej Ejzenštejn Russian formalism film theory defamiliarization fable and plot Viktor Shklovsky The Poetics of Cinema Soviet montage school Sergei Eisenstein
Jazyk práce: čeština
Datum vytvoření / odevzdání či podání práce: 28. 1. 2025
Identifikátor:
https://is.muni.cz/th/bo7b0/
Obhajoba závěrečné práce
- Obhajoba proběhla 3. 2. 2025
- Vedoucí: doc. Mgr. Rostislav Niederle, Ph.D.
- Oponent: prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.
Citační záznam
Plný text práce
Obsah online archivu závěrečné práce
Zveřejněno v Theses:- světu
Jak jinak získat přístup k textu
Instituce archivující a zpřístupňující práci: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasarykova univerzita
Filozofická fakultaBakalářský studijní program / obor:
Estetika / Estetika
Práce na příbuzné téma
-
Překonání prostoru ve filmech Artavazda Pelešjana: za pomoci Sovětské formální školy 20-30 let
Daria Chernyak -
Sovětská kinematografie 20. let a její vztah k režimu
David FEDORJAK -
Montáž jako prostředek ozvláštnění ve filmu
Hynek Tuleja -
Vybrané kapitoly z teorie literárního díla - Ruský formalismus a Nová kritika
Gabriela Nováková -
Ruský formalismus a estetika Romana Jakobsona
Ondřej Ševela -
Teorie seriálové fikce: Model analýzy vyprávění a fikčních světů televizního seriálu
Radomír Kokeš