Putování za německou duchovní písní po barokní Moravě – Bc. Aleš Kučírek
Bc. Aleš Kučírek
Diplomová práce
Putování za německou duchovní písní po barokní Moravě
Anotace:
Sféra duchovního zpvu tvoí modelový píklad prolínání dvou národních kultur. Nmecká duchovní píse v Sudetech na jedné stran pechovávala germánskou tradici, na stran druhé do sebe nov vstebávala vlivy eské. Hymnologické odkazy obou zemí mají spolenou bohatou základnu, která dodnes zstává neprobádanou oblastí. Tato práce se pokouší vytvoit celkový pehled nmecké duchovní písn v eském prostedí se zamením …víceAbstract:
Domain of spiritual singing constitutes a model example of mutual pervading of two national cultures. German spiritual song in Sudety (area in the territory of the todays Czech Republic along the borders with Germany and Austria) on one hand kept preserving a Germanic tradition; on the other hand, it newly kept absorbing Czech influences. Hymnologic references of both countries have a common rich base …víceKlíčová slova
I try to create a general overview of German spiritual song in the Czech surroundings focusing on the territory of Moravia. First chapter describes mainly a religious situation in Moravia and deals with a problem of confessionalization. It describes a wave of German immigration and cultural revival of baroque which enabled development of various religious corporations and it presents literary brotherhoods as an example of one of them. Next two chapters try to map a concrete occurrence of German catholic hymnbooks in the territory of Bohemia and Moravia distinguishing three categories of singers first simple hymnbooks used in churches with no accompaniment second hymnbooks with thorough bass and third hymnbooks designated for private religious services. Fourth chapter constitutes a separate section investigating a development of German religious song in general. History of religious singing in the German-speaking countries is an absolutely unique phenomenon which has no competition in the European culture. It has roots as long ago as in the 12th century which enabled a creation of a wide repertoire which formed in Sudety too. And it is the Moravia hymnbooks what the second part of this chapter focuses on. In conclusion I have tried to analyze forty songs coming from the agenda of Olomouc which best represents baroque spiritual singing in Moravian churches.
Jazyk práce: čeština
Datum vytvoření / odevzdání či podání práce: 18. 1. 2006
Identifikátor:
https://is.muni.cz/th/lkqca/
Obhajoba závěrečné práce
- Obhajoba proběhla 18. 1. 2006
- Vedoucí: Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Plný text práce
Obsah online archivu závěrečné práce
Zveřejněno v Theses:- světu
Jak jinak získat přístup k textu
Instituce archivující a zpřístupňující práci: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasarykova univerzita
Filozofická fakultaMagisterský studijní program / obor:
Obecná teorie a dějiny umění a kultury / Hudební věda
Práce na příbuzné téma
-
The role of trainees during the Czech Presidency of the Council of the EU and the involvement of the staff of the Permanent Representation of the Czech Republic to the EU in public administration after the Presidency.
Daniel Houdek -
The lobby of a province in the Committee of the Regions and the effect of the internal organisation
Claudia van der Pol -
Křesťanství a islám (shody a rozdíly - komparativní studie)
Barbora Čavojská -
Vztah mezi podporou a údržbou produktů informačních a komunikačních technologií a jejich inovací
Lucia Sittová -
The City in Songs, Songs in the City: The Image of New York in the Folk Music of the 1960s
Tomáš Racek