Rodilý vs. nerodilý mluvčí coby učitel češtiny jako druhého jazyka: problematika akcentu ve výuce dětí – Mgr. Tereza Netíková
Mgr. Tereza Netíková
Diplomová práce
Rodilý vs. nerodilý mluvčí coby učitel češtiny jako druhého jazyka: problematika akcentu ve výuce dětí
Native vs. non-native speaker as teacher of Czech as second language: the issue of accent in teaching children
Anotace:
Diplomová práce je zaměřena na problematiku akcentu u učitelů češtiny jako druhého jazyka. Zabývá se rozdílem mezi rodilým a nerodilým mluvčím v roli učitele češtiny také z hlediska přízvuku, nahlíží akcent coby sociokulturní fenomén a zkoumá postoje studentů k učiteli – nerodilému mluvčímu. Provedený výzkum zaměřený na rozpoznání nečeského akcentu v projevu učitele zohledňuje mimo perspektivy rodilých …víceAbstract:
This thesis focuses on the issue of accent in teachers of Czech as second language. It deals with the difference between native and non-native speaker as Czech teacher also in terms of their accent, looks at accent as a socio-cultural phenomenon and examines students' attitudes towards the teacher – non-native speaker. In addition, the research conducted on the recognition of non-native accent in teacher …víceKlíčová slova
učitel L2 – nerodilý mluvčí učitel L2 – rodilý mluvčí cizí akcent cizí přízvuk čeština jako druhý jazyk výuka češtiny jako druhého jazyka u dětí teacher of L2 – non-native speaker teacher of L2 – native speaker foreign accent Czech as second language teaching children Czech as second language
Jazyk práce: čeština
Datum vytvoření / odevzdání či podání práce: 3. 5. 2024
Identifikátor:
https://is.muni.cz/th/y0zut/
Obhajoba závěrečné práce
- Obhajoba proběhla 11. 6. 2024
- Vedoucí: Mgr. et Mgr. Radim Ošmera
- Oponent: Mgr. Gabriela Složilová
Citační záznam
Citace dle ISO 690:
NETÍKOVÁ, Tereza. \textit{Rodilý vs. nerodilý mluvčí coby učitel češtiny jako druhého jazyka: problematika akcentu ve výuce dětí}. Online. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. 2024. Dostupné z: https://theses.cz/id/4xht9j/.
Plný text práce
Obsah online archivu závěrečné práce
Zveřejněno v Theses:- světu
Jak jinak získat přístup k textu
Instituce archivující a zpřístupňující práci: Masarykova univerzita, Filozofická fakultaMasarykova univerzita
Filozofická fakultaMagisterský studijní program / obor:
Český jazyk a literatura / Čeština jako cizí jazyk
Práce na příbuzné téma
-
ENGLISH LANGUAGE TEACHING TO MENTALLY IMPAIRED STUDENTS IN CZECH PRACTICAL SCHOOLS FOR CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS
Tomáš WALOSZEK -
Teaching English to Children with Dyslexia in the Czech Republic and the USA
Ivana Maděřičová -
The Features of English as a Second Language and English as a Foreign language in English Language Teaching in the Czech Republic
Adéla Othová -
Mobile Language Applications as Tools in Second Language Learning.
Filip Staněk -
Intercultural Communication Challenges in Learning Chinese as a Second Language
Gabriela Gábrišová -
Teaching English as a second language at a Montessori school
Marie Šimková -
Teaching English as a Second Language to Young Learners with Dyslexia
Eva Stavjaníková -
The utility of gesticulation – the case of learning the temporal orientation in Chinese as a second/third language
Tereza Halúzková