Metakognice jako součást procesu řešení matematických slovních úloh žáků mladšího školního věku – Mgr. Petra Zgarbová, Ph.D.
Mgr. Petra Zgarbová, Ph.D.
Doctoral thesis
Metakognice jako součást procesu řešení matematických slovních úloh žáků mladšího školního věku
Metacognition as a part of the process of solving mathematical word problems for elementary school children
Abstract:
Disertační práce se zabývá problematikou metakognice v procesu řešení matematických slovních úloh žáků mladšího školního věku. Nejprve popisuje procesy metakognice a charakterizuje vybrané vnitřní a vnější faktory, které hrají důležitou roli při rozvoji metakognice. Zmiňuje spojitost metakognice a autoregulace učení. Vysvětluje rozdíl mezi „off-line“ a „on-line“ metakognicí. Pojednává o kontextové …moreAbstract:
This dissertation deals with issues of metacognition in a process of solving mathematical word problems for elementary school children. First of all it describes process of metacognition and it defines chosen internal and external factors that are very important for the development of metacognition. It mentions connection between metacognition and self- regulated learning. It describes the difference …moreKeywords
Metakognice „off-line“metakognice predikce sebehodnocení kauzální atribuce autoregulace učení řešení rutinních slovních úloh řešení nerutinních slovních úloh žáci mladšího školního věku Metacognition „off-line“ metacognition prediction self-evaluation causal attribution self-regulated learning solving routine word mathematical problems solving non-routine word mathematical problems elementary school children
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 17. 1. 2012
Identifier:
https://is.muni.cz/th/mg0tl/
Thesis defence
- Date of defence: 15. 3. 2012
- Supervisor: prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
- Reader: prof. PhDr. Bronislava Kasáčová, CSc., doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Citation record
ISO 690-compliant citation record:
ZGARBOVÁ, Petra. \textit{Metakognice jako součást procesu řešení matematických slovních úloh žáků mladšího školního věku}. Online. Doctoral theses, Dissertations. Brno: Masaryk University, Faculty of Education. 2012. Available from: https://theses.cz/id/i1g33y/.
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Pedagogická fakultaMasaryk University
Faculty of EducationDoctoral programme / field:
Education / Education
Theses on a related topic
-
Pohádka jako motivace pro řešení matematických úloh A tale as motivation for solving mathematical problems
Kateřina LUKEŠOVÁ -
English Language Learning and Speech Problems in Czech Young Learners as Viewed by Speech Therapists
Monika Smetanová -
Integrated word problems of primary school pupils
Šárka Vecková -
Řešení slovních úloh rovnicového charakteru pomocí grafického znázornění – případová studie
Jitka Šlajsová -
Způsoby řešení vybraných slovních úloh rovnicového charakteru na 2.stupni základní školy
Tereza Komprsová -
Přístupy k řešení slovních úloh z reálného života žáky základních škol a víceletých gymnázií.
Lucie Kuchařová -
Využívání znalostí a dovedností v matematice k řešení slovních úloh se zaměřením na rozvíjení čtenářské gramotnosti
Alžběta Pilerová -
Analýza žákovských řešení inverzně formulovaných slovních úloh na prvním stupni základní školy
Eliška KONOPÍKOVÁ