Pavla Šimčíková

Bachelor's thesis

A Frustrated Teenager in Post-World War II America: Themes of Conformism and Non-Conformism in J. D. Salinger's Novel The Catcher in the Rye and Peter Weir's Film Dead Poets Society

A Frustrated Teenager in Post-World War II America: Themes of Conformism and Non-Conformism in J. D. Salinger's Novel The Catcher in the Rye and Peter Weir's Film Dead Poets Society
Abstract:
Cílem této bakalářské práce je dokázat, že J. D. Salinger i Peter Weir prezentují konformní poválečnou americkou společnost jako prostředí, ve kterém se teenageři, zvláště chlapci z vyšších společenských tříd, cítí frustrovaní, a tudíž se jejich mladí hlavní hrdinové Holden Caulfield, Neil Perry a Todd Anderson stávají nekonformními. Jelikož oba autoři chápou nonkonformismus jako sociální selhání, …more
Abstract:
The aim of this thesis is to prove that both J. D. Salinger and Peter Weir portray the conformist post-war American society as an environment that makes teenagers, especially boys from higher social classes, frustrated, and therefore their teenage protagonists Holden Caulfield, Neil Perry and Todd Anderson become non-conformist. As non-conformism equals becoming a social failure for both authors, they …more
 
 
Language used: English
Date on which the thesis was submitted / produced: 4. 5. 2016
Accessible from:: 4. 5. 2016

Thesis defence

  • Supervisor: Mgr. Vladimíra Fonfárová, Ph.D.

Citation record

The right form of listing the thesis as a source quoted

Šimčíková, Pavla. A Frustrated Teenager in Post-World War II America: Themes of Conformism and Non-Conformism in J. D. Salinger's Novel The Catcher in the Rye and Peter Weir's Film Dead Poets Society. Zlín, 2016. bakalářská práce (Bc.). Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta humanitních studií

Full text of thesis

Accessibility: Autor si přeje zpřístupnit práci veřejnosti od 4.5.2016

Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:
  • Soubory jsou od 4. 5. 2016 dostupné: autentizovaným zaměstnancům ze stejné školy/fakulty
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií
Plny text prace je k dispozici v elektronicke podobe