Bc. Jiřina Holubová

Bachelor's thesis

PISA testování a novela školského zákona v perspektivě antropologie vzdělávání

PISA testing and Czech school reform from the perspective of anthropology of schooling
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá interpretací výsledků PISA 2012 významnými aktéry v českých médiích a jejím odrazem v novele školského zákona, schválené v roce 2015. Práce definuje pojmy učení, vzdělávání a vzdělání z pohledu antropologie vzdělávání za použití teorií Bourdieho a Illicha a zasazuje do tohoto rámce mezinárodní šetření PISA, které je považováno za legitimní evaluační nástroj vzdělávacích …more
Abstract:
This thesis deals with results of PISA 2012, being interpreted by authorities in Czech media, and their application into the Education Act amendment. As an introduction, the concepts of learning, educational process and outcomes are defined from an anthropological perspective, referring to the theories of Bourdieu and Illich. This frame is further used to investigate the PISA study, which is considered …more
 
 
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 4. 5. 2015

Thesis defence

  • Date of defence: 1. 6. 2015
  • Supervisor: M.A. Irena Kašparová, Ph.D.
  • Reader: Mgr. et Mgr. Adéla Souralová, Ph.D.

Citation record

Full text of thesis

Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:
  • světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií

Masaryk University

Faculty of Social Studies

Bachelor programme / field:
Social Policy and Social Work / Social Anthropology