Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Doctoral thesis
Strategie učení cizímu jazyku
Foreign Language Learning Strategies
Abstract:
Strategie učení cizímu jazyku (CJ) hrají v procesu celoživotního učení CJ klíčovou roli. Významné jsou z pedagogického hlediska, neboť jejich používaní lze cíleně ovlivňovat. Práce se zabývá kvantitativním výzkumem strategií učení CJ pomocí dotazníku, inventáře strategií, techni-ky nestrukturovaných volných výpovědí, skupinových interview a interview s učiteli CJ. Pomocí dotazníku a inventáře bylo …moreAbstract:
Foreign language learning strategies (FLLS) play a very important role in a process of long life learning of foreign languages. They are very important from the pedagogical point of view because it is possible to influence their usage and realize a FLLS training program. 606 students of 14 comprehensive upper secondary schools (gymnázium) at Brno, Czech Republic were asked about their use of 85 FLLS …moreKeywords
strategie učení cizí jazyky gymnázium efektivita strategií používání strategií paměťové kognitivní kompenzační afektivní metakognitivní sociální strategie empirická klasifikace strategií foreign language learning strategies empirical effectiveness of learning strategies memory kognitive compensation metacognitive affective social learning strategies effectiveness of strategies empirical taxonomy of strategies
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 9. 2. 2006
Identifier:
https://is.muni.cz/th/renmc/
Thesis defence
- Date of defence: 9. 2. 2006
- Supervisor: prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Pedagogická fakultaMasaryk University
Faculty of EducationDoctoral programme / field:
Education / Education
Theses on a related topic
-
The development of a Romani pupil's English learning strategies after six months of tutoring
Hana Bartlová -
Learning Strategies of a Student with ADHD in One-to-One English Classes
Kristýna Šulová -
Language Learning Strategies in Learning English as a Foreign Language
Miroslava Blažková -
Autonomous Learning at Universities and Its Influence on Language Learning Strategies and Metacognition
Lenka Zouhar Ludvíková -
Multisensory Structured Language Instruction in Vocabulary Learning Strategies - Comparison of Influences on Learners with and without Specific Learning Difficulties
Lenka Krajčovičová -
Language Learning Strategies at lower grade of Grammar School
Markéta Čechová -
The development of a Romani pupil's English learning strategies after six months of tutoring
Hana Bartlová -
The influence of cultural differences on the effectiveness of advertising appeals in social media ads in case of gen Z from Czechia, Finland and Turkey
František Hendl