Využití alternativní a augmentativní komunikace v rozvoji komunikační kompetence u žáků s mentálním postižením – Bc. Zuzana Vranková
Bc. Zuzana Vranková
Master's thesis
Využití alternativní a augmentativní komunikace v rozvoji komunikační kompetence u žáků s mentálním postižením
Use augmentative and alternative communication in the development of communication skills of students with learning disabilities
Abstract:
Diplomová práce se zabývá možnostmi využití systémů alternativní a augmentativní komunikace v rozvoji komunikační kompetence u žáků s mentálním postižením. Teoretická část vymezuje pojem mentální postižení, popisuje zvláštnosti u osob s mentálním postižením a vyjmenovává vzdělávací instituce pro děti a žáky s mentálním postižením. Dále jsou zde charakterizovány vybrané školské dokumenty, které upravují …moreAbstract:
This diploma thesis looks into the usage possibilities of alternative and augmentative communication for development of communicative competence of students with learning disabilities. The theoretical part defines mental disability, describes the unusualities of people with learning disabilities and identifies educational institutions for children and students with learning disabilities. Characterization …moreKeywords
mentální postižení vzdělávání žáků s mentálním postižením školský zákon rámcové vzdělávací programy komunikativní kompetence alternativní a augmentativní komunikace práva a povinnosti žáků školní řád didaktický materiál písemná anketa nekvantitativní obsahová analýza mental disability education of students with learning disabilities the Education Act the Framework educational programs communicative competence alternative and augmentative communication rights and responsibilities of students school rules didactic material written survey non-quantitative content analysis
Language used: Czech
Date on which the thesis was submitted / produced: 12. 12. 2013
Identifier:
https://is.muni.cz/th/kqfvk/
Thesis defence
- Date of defence: 30. 1. 2014
- Supervisor: PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
- Reader: PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D.
Citation record
ISO 690-compliant citation record:
VRANKOVÁ, Zuzana. \textit{Využití alternativní a augmentativní komunikace v rozvoji komunikační kompetence u žáků s mentálním postižením}. Online. Master's thesis. Brno: Masaryk University, Faculty of Education. 2013. Available from: https://theses.cz/id/y2onq2/.
Full text of thesis
Contents of on-line thesis archive
Published in Theses:- světu
Other ways of accessing the text
Institution archiving the thesis and making it accessible: Masarykova univerzita, Pedagogická fakultaMasaryk University
Faculty of EducationMaster programme / field:
Special Education / Special Education for Teachers
Theses on a related topic
-
Teaching English to Pupils with Learning Disabilities at Lower Secondary School
Daniela Koňaříková -
Differentiated Instruction Strategies in Inclusive Classes for Students with Learning Disabilities
Tinatin Chitorelidze -
Evaluation of English Language Learners with Specific Learning Disabilities in Inclusive School
Barbora Vodičková -
Teachers Perceptions of Children with Learning Disabilities
Lenka Darmovzalová -
Public awareness about the usage possibilities of alternative and augmentative communication by people with autism, comparative study between the Czech Republic and Finland
Petra KUCHAŘOVÁ -
Srovnání interakčního a komunikačního stylu učitele a žáka na alternativní a standardní škole
Lucie STRAŠILOVÁ -
Motivace osobních asistentů pro práci s jedinci s mentálním postižením
Ondřej Schaffartzik -
Sociální práce s klientem s mentálním postižením v neziskové organizaci PFERDA z.ú., se sídlem Rychnov nad Kněžnou
Monika Kondosová